Arnold Burlage: Over stenen en geheimschrijvers

Arnold Burlage
2 augustus 2014

De grootste raadsels rond vlucht MH17 zijn nog steeds onopgelost. Hoe was dit in godsnaam mogelijk, terwijl inmiddels vast staat dat de risico's bekend waren? Of ooit antwoord komt op die belangrijkste vraag valt te betwijfelen.

Inlichtingendiensten lijken namelijk een hoofdrol te spelen en die hebben immers als reddend stopwoordje "geheim" in hun vaandel staan. Een beter excuus om voorlopig onder een steen te gaan zitten, kun je niet hebben. En toch zou de internationale luchtvaart er juist nu alles aan moeten doen om de verantwoordelijke spelers te ontmaskeren, niet alleen in het Sodom en Gomorrah rond de Oekraïne, maar ook in onze Westerse wereld.

Hoe was het mogelijk dat over dat oorlogsgebied werd gevlogen, ondanks beweerde waarschuwingen voor veiligheidsrisico's van raketbeschietingen van onder meer de NAVO. En hoe waren die waarschuwingen dan geformuleerd, aan wie waren die gericht en op welk bureau bleven die dan liggen. Vragen die op grond van ons trouwe NAVO lidmaatschap toch binnen enkele dagen beantwoord moeten kunnen worden. Of waren er misschien helemaal geen waarschuwingen - nog erger - in tegenstelling tot de verspreide kennis van doorgaans goed ingevoerde experts?

Maar dan nog.... Hoe was het mogelijk dat ondanks het eerder neerhalen van militaire vliegtuigen boven de Oekraïne nog steeds de risico's voor civiele passagiersvliegtuigen niet door alle luchtvaartmaatschappijen werden ingezien? Hoe was het mogelijk dat de kennis van inlichtingendiensten in de VS werd genegeerd of onbekend was bij sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder de KLM? Hoe was het mogelijk dat bijvoorbeeld British Airways op grond van risico-analyse al enige tijd eerder besloot om een andere route te vliegen?

Maar tegelijk ook de constatering dat KLM, kiezend voor maximale veiligheid, nu niet meer over ISIS heen vliegt en British Airways wel. En dat Emirates beweert dat ook niet meer te doen maar het vervolgens volgens Flightradar na die aankondiging nog wel gewoon deed. 'Omdat aanpassing van alle vluchtschema's logistiek tijd vergt'. Yeah right...

Nog meer vragen.... Waarom werd tot enkele dagen na het ongeluk nog wel gevlogen op Tel Aviv? Waarom stopten na het drama op de Oost-Europese steppen de vluchten naar de Israëlische hoofdstad en werden die door onder meer ook de Amerikaanse maatschappijen later weer hervat, terwijl de oorlog met Hamas daar heftiger en heftiger is geworden? Wat ook te denken van andere riskante streken op onze aardbol met meedogenloze vechtmachines, zoals het niets en niemand ontziende Boko Haram in Centraal Afrika. Of ISIS, God mag weten waar die zitten en over welke raketten zij beschikken.

Wie houd wie in de gaten en wie waarschuwt wie; dat is de cruciale vraag. Beter laat dan nooit, maar De burgerluchtvaart koepelorganisaties ICAO, IATA, ACI en IFALPA, de wereldwijde koepel van piloten, gaan onderzoeken hoe het allemaal veiliger kan. Beter samenwerken zou ik zeggen. Minder geheime dienstje spelen, maar open de bloknootjes van de geheimschrijvers. Waarom wel alles weten van onze afgeluisterde telefoongesprekken - omdat daarmee terreuraanslagen kunnen worden voorkomen - en hoe kun je dan niet op de hoogte zijn of dat NIET delen met bondgenoten, dat de hel is losgebroken in de Oekraïne met zulke desastreuze raketten, die toch ook niet ongezien per envelop verscheept zullen zijn.

Wilt u dat misschien de volksvertegenwoordiging toch nog eens uitleggen meneer Mark Rutte. En waar was bij het Kamerdebat het PvdA orakel, onze "die hard" en geheime dienst minister Ronald Plasterk? Waarom liet hij het beantwoorden van al die prangende vragen over de rol van de inlichtingendiensten over aan de hakkelende minister van Defensie en de (te) breedsprakige minister van Justitie Ivo Opstelten?

Het lijkt erop of plotsklaps iedereen onder een steen is gaan zitten. De chefs van AIVD, de militaire Inlichtingen diensten, Anti Terreur Autoriteit, en Tjibbe Joustra van Onderzoeksraad voor de Veiligheid en ander "stillen", die het allemaal kennelijk niet wisten, geen alarm sloegen of de gevaren niet juist hebben gewogen. De OVV is inmiddels een onderzoek begonnen. Maar zullen de zwijgers nu wel spreken? Het stempel GEHEIM kan veel verborgen houden. En toch moeten we het weten!

Het zijn vooral de inlichtingendiensten in ons eigen land die zorgen voor een dichte mist waarin alle vragen en ook al sommige antwoorden blijven "hangen". Uiteindelijk had de ramp ook legio andere airlines kunnen treffen waaronder de KLM, die bijkans achter MH17 vloog.

Zou in dat laatste geval, wat God heeft verhoed, ook zo passief zijn gereageerd door al die door ons (te) goed betaalde James Bonds en hun vazallen? Ik weet bijna zeker dat er in dat geval niet genoeg stenen zouden zijn geweest, waar nu al die geheimschrijvers onder zijn gaan zitten....

Arnold Burlage
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen