Wat een jaar. In mei hadden we moeten stoppen met een te dikke erewacht bij de dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte. De koning zou in september ook niet meer niet meer de troonrede mogen voorlezen. Geen cowboy en indiaantje meer spelen omdat het levensgevaarlijk voor de opvoeding van onze kinderen is. En een abrupt eind aan de eeuwenoude traditie van Paasvuren.
Over de Sint en hoe heet 'ie ook alweer hebben we het niet meer. Het woordje 'het' staat voor discriminatie. Maar onze overheid mag voor het zoveelste jaar onverminderd verwarring blijven brengen in de Automotive-branche. En voortdurend met grote financiële gevolgen.
Eerder vet gesubsidieerde auto's waarvan iedereen dacht "wat moet ik met dat kreng", zijn na drie jaar inmiddels afgeschreven tot nul omdat ze niet meer worden ondersteund. Die zijn ook meteen niets meer waard dus niet te slijten in eigen land. Dus hup naar de export. Weg met die 'vervuilers'! Die misschien volgend jaar wel weer met een 6000 euro per auto worden gesubsidieerd. Goed gedaan allemaal.
Het zoveelste gesubsidieerde monster die de autowereld en de gebruiker in verwarring achterlaat. En dan de WLTP beoordelingen. Een nieuwe opgelegde hel waar geen doorkomen aan is. En het duurt maar, en het duurt maar. Idiote prijsverhogingen op basis van het zoveelste extra grammetje uitstoot. Een effectief vervoersmiddel zoals het simpele en schone personenbusje waar maar liefst 9 mensen tegelijk in worden vervoerd, zijn nu onbetaalbaar geworden door de hoge BPM-accijnzen.
Verantwoord vervoer. 't Zal best. Het leuke rondje om de kerk in een zomers weekend met oldtimers door gezellige vriendenploegjes wordt verbannen. Omdat het Stinkdingen zijn. En als klap op de overbekende vuurpijl, die overigens wel mag blijven hier en daar op een goedgekeurd steuntje op 31 december, ook geen finish meer van de traditionele Tulpenrally in Noordwijk wegens strikte milieurichtlijnen. Dit jaar moest de laatste etappe vanaf Luxemburg stiekempjes ergens in Zuid Limburg eindigen. Hou het a.u.b. geheim want anders gaan milieuactivisten met bussen tegelijk naar de Limburgse heuvels om actie te voeren. We moeten natuurlijk geen blokkeerlimburgers!
Enfin, alles went, maar in die onbehouwen en wispelturige wedloop om Nederland als eerste land 'schoon' te krijgen op autogebied moet echt verandering en vooral stabiliteit komen. De levensduur van een auto is immers ongeveer zeven jaar. Te verkopen tweedehands schone diesels, waarvan vele met het schone Ad Blue, verliezen hun waarde omdat niemand in staat is om de belachelijke uitstootrichtlijnen over een langere tijd uit te smeren zoals die zeven jaar.
Maar het goede nieuws is, 2019 staat voor de deur. Het is kerst! Nergens anders om ons druk over te maken als een gelukkig volkje. Want dat zijn we en dat koesteren we. We wachten gewoon op nieuwe aankondigingen dat ook alle elektrische bootjes uit Giethoorn tot zinken moeten worden gebracht, dat de Volendamse paling voortaan alleen maar geïmporteerd mag worden uit de Sahara, en dat alle zemelaars op de loopbanden op Schiphol niet meer mogen lopen maar vooral naast elkaar stil moeten staan! Nou daar wordt inmiddels al goed gehoor aan gegeven. Fijne dagen, het wordt vast een mooi 2019!
Henk van den Helder
Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux
[email protected]