De laatste maand wordt de naam van KLM-topman Pieter Elbers met regelmaat genoemd als de ideale topman voor fusiemaatschappij Air France-KLM. De afgelopen dagen lijkt de roep om Elbers nog harder te klinken. Natuurlijk is dit een groot compliment voor de geboren Schiedammer. De marktwaarde van Elbers stijgt door dit gevlei en hoe vaker zijn naam wordt genoemd, des te beter is zijn onderhandelingspositie als hij op gesprek gaat voor de volgende vier jaar als president van de Nederlandse maatschappij.
Wij Nederlanders vinden Elbers bijna allemaal de ideale kandidaat voor AFKL, want Pieter is een op en top luchtvaartman en Pieter is Nederlander, en wij zijn bij uitstek een beetje beter en hard werkender dan de Fransen. De Fransen zijn lui, staken om het minste of geringste en hebben een andere arbeidsethos als wij Nederlanders.
Dit laatste is natuurlijk onzin, want reken er gerust op dat het overgrote deel van de Air France-medewerkers niet wil staken, een goed product neer wil zetten en hard wil werken voor een organisatie waar ze trots op en betrokken bij zijn. Een Nederlandse medewerker die werkt voor de Air France-KLM holding vertelde mij onlangs hoe de Fransen zelf ook enorm balen van de stakingen van een deel van het personeel omdat dit ten koste gaat van de investeringsmogelijkheden van het bedrijf. Investeringen die het bedrijf concurrerender en klantvriendelijk moeten maken.
Terug naar Elbers. Hij heeft het goed gedaan als je kijkt naar de relatieve rust binnen de personeelsgroepen, de productontwikkeling en de behaalde vervoers- en winstcijfers van de Nederlandse tak. Vooral dit laatste geeft hem gelijk in zijn keuzes, die niet altijd makkelijk zijn en natuurlijk ook niet altijd direct goed vallen bij een ieder binnen het bedrijf. Dat kan ook niet bij een bedrijf in transitie.
En dan nu de vraag of Elbers de nieuwe Air France-KLM topman moet worden? Mijn antwoord is nee, en wel hierom: het bedrijf in Frankrijk is er simpelweg nog niet klaar voor. Het past nog niet bij de aard van het bedrijf. Ondanks dat Amstelveen en Roissy (Charles de Gaulle) geografisch dicht bij elkaar liggen, is het cultuurverschil erg groot. Elbers bij een Brits, Duits, Zwitsers of Scandinavisch bedrijf zou veel makkelijker gaan. Daarnaast bereikt hij juist veel meer voor Air France-KLM in zijn huidige functie in Nederland. Jaar in jaar uit confronteert KLM met de behaalde successen haar zusterbedrijf Air France en de bijbehorende holding met tekortkomingen die ze zelf moeten oplossen.
En tenslotte: als Elbers met huis en haard naar Parijs vertrekt, wie neemt zijn rol in Nederland dan over? Er staat niemand van zijn kaliber opgelijnd binnen KLM die het geestelijke en fysieke vermogen heeft om de krachtinspanning van de huidige CEO te leveren. En bijvoorbeeld een voormalig minister op deze positie lijkt mij ook niet de gewenste situatie.
Rob Somsen
[email protected]