Nog iets gehoord over Qatar de laatste tijd? Stil, hè? De stadionlichten gingen nog niet uit, of je kon de spreekwoordelijke speld horen vallen in de discussie over de arbeiders. Ach ja, what else is new? Weet u trouwens al waar de Aziatische winterspelen van 2029 gehouden worden? In Saoedi Arabië! Op pistes die onderdeel worden van een 500 miljard kostende, 170 kilometer lange stad genaamd The Line, een megalomaan project waar ongetwijfeld aan gewerkt gaat worden onder dezelfde omstandigheden als in Qatar. Heb er nog niets over gehoord of gelezen. De spotlight staat er niet op, hè!
De spotlight in Nederland staat ook niet op Beijing, waar in vijf jaar tijd een nieuwe luchthaven uit de grond gestampt is met een capaciteit van 100 miljoen passagiers, niet op Indonesië dat miljoenen hectares bos en regenwoud laat verbranden, niet op honderden miljoenen slavenarbeiders die vandaag de dag (dus niet 150 jaar geleden) slavenarbeid voor hongerloontjes leveren, waaronder kinderhandjes die materiaal delven voor de batterijen van onze tweetgrage iPhones en ‘schone’ elektrische auto’s. Boter op ons hoofd!
De spotlight in Nederland staat op de schijnbare correctheid die, met een overkill aan vooroordeel, alles wat vanzelfsprekend was nu ineens lam legt. Op een stortvloed van verlammende rapporten en vooroordelen die een zodanig klimaat creëren dat geen mens, de witte man voorop, nog met de vuist op tafel durft te slaan vanwege het risico als grensoverschrijdend uit de maatschappij te worden verbannen zodra hij in de spotlight komt. En alles wat de media doen is de spot volgen, want daar ligt de kijkdichtheid voor het oprapen. Het is in dat geneuzel van semi-correctheid dat de Nederlandse samenleving krakend vastloopt, niet alleen Schiphol, maar alles: toeslagenaffaire, starterswoningen, noem maar op! Alles ligt zo lam als Lelystad airport.
Er is maar één ding echt grensoverschrijdend: klimaat. En dat help je niet met nationaal spotlightgeneuzel. Bevooroordeeld klagen over een paar vliegtuigen meer of minder op Schiphol helpt niet in een wereldomvattende luchtvaart. Zet in dat kader dan toch nog maar een keer een spotlight op bijvoorbeeld Qatar. Op een inheems inwonertal van 300.000 heeft Qatar Airways 235 vliegtuigen, bijna allemaal widebody’s. Vind dáár iets grensoverschrijdends van, in plaats van alles in Nederland op basis van vooroordelen te veroordelen. Zie het totaalplaatje, vooral buiten de spotlight.
We hebben in Nederland niet te maken met meerdere crises, neen, het er is er maar één: de nieuwerwetse zelfingenomen heksenjacht die er voor gaat zorgen dat we vlotjes ten onder gaan aan nationaal ‘hersen’stikstof!
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Columns als eerste lezen, word dan member en ontvang als eerste Luchtvaartnieuws Magazine op de deurmat. Klik hier om member te worden.