Daan Lenderink: Gekleurde aandeelhouder

Daan Lenderink
12 april 2024

Welgeteld twee uur duurde het, voordat minister Harbers namens het kabinet vol trots aankondigde het helemaal eens te zijn met de uitspraak van de rechter in de zaak die de stichting Recht op Bescherming Vliegtuighinder (RBV) had aangespannen over geluidshinder. De Staat zou de belangen van bewoners in de afgelopen decennia onvoldoende hebben meegewogen, zo oordeelden de magistraten. Alsof er nooit een Alderstafel geweest was.

extra add 1ste alinea: 
1

In werkelijkheid gaat de rechter er niet over en de minister ook niet. De rechter toetst aan de lokale wet en de minister mag in demissionaire status op de winkel passen. Enige selectieve verontwaardiging kan de minister hier overigens niet ontzegd worden, en sommige RBV-leden trouwens ook niet; de waarde van de onderliggende woningen steeg door de nabijheid van datzelfde Schiphol, veel sneller dan gemiddeld in Nederland, maar dat was dan wél weer eerlijk.  

Het kwam de minister wel even goed uit. Na het behaalde bakzeil ten aanzien van de Balanced Approach en Open Skies dient nu vooral de geluidshinder als katalysator. De kiezer heeft echter gekozen voor een radicaal andere koers en géén van de formerende partijen lijkt te gaan voor krimp en het bedrijfsleven ook niet. Deze bedrijven zijn in totaal goed voor 95 procent van de belastinginkomsten en daarom legt het kabinet het vestigingsklimaat aan de beademing, getuige het project Beethoven. Het geeft alvast de prioriteiten van het aanstaande kabinet aan.  

Beursgenoteerde fondsen acteren in dit land conform de Nederlandse corporate governance code, een strakke code waarin belangen voor aandeelhouders gewaarborgd worden door bestuur en toezichthouders. Als een partij handelt in strijd met dit belang, dan wordt er direct ingegrepen. 
Maar wat nou als de overheid zelf aandeelhouder is en wordt vertegenwoordigt door politici die sturen op eigen partij-idealen?

Er wordt aangestuurd op vrijwillige krimp van infrastructuur en één van de aandeelhouders roept zelfs dat dat niet eens hard genoeg gaat. Onder leiding van mevrouw Halsema geeft de Gemeente Amsterdam aan zich als activistisch aandeelhouder te gaan gedragen, aldus luchthavenwethouder Hester van Buren (PvdA).

De opportunismeprijs gaat deze week echter naar de VU Amsterdam. U weet wel, die universiteit waar studenten geen witte auteurs meer op hun literatuurlijst mogen zetten en waar docenten niet meer hun mening mogen geven. Men onderzocht daar dat Schiphol makkelijk 30 procent kan krimpen. De economie zou zelfs beter af zijn, zo staat in het onderzoek dat men samen met de BUas (voorheen NHTV) in Breda uitvoerde. De eindconclusies hadden uiteraard niets te maken met het feit dat Natuur en Milieu de opdrachtgever was.  

Als we het onderzoek bestuderen zien we dat de universiteit de connectiviteit als internationale vestigingsfactor is vergeten. Ook de vrachtsector, met 150 miljoen ton vracht per jaar, is men per abuis vergeten mee te nemen. Een gemiddelde WC-Eend zou er jaloers op zijn. 

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen