Wat hebben we in de reis- en luchtvaartwereld eigenlijk aan al die wetten en regels, bedoeld om consumenten te beschermen, als een afdoend controleapparaat daarop nagenoeg volledig ontbreekt? Waarom worden consumenten in de waan gelaten dat hun belangen door een vage autoriteit worden gediend terwijl misleiders ongestoord hun gang kunnen blijven gaan, omdat gedegen toezicht ontbreekt?
Veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties kunnen zo nog steeds oneerlijk blijven over hun prijzen. Van de reisaanbieders adverteert 65 procent met reizen of tickets die uiteindelijk duurder uitpakken. De Consumentenbond meldde onlangs dat schokkende percentage veelplegers. Veel is er in de weken daarna niet veranderd, vermoedelijk niets.
Zo verzuimen reisaanbieders in hun spectaculaire aanbiedingen vaak nog steeds om te vermelden dat er zogenaamde verplichte boekingskosten en andere kruimeldiefstallen bijkomen. Hoezo verplicht? Bij de supermarkt betaal je toch ook geen kosten voor het scannen van je boodschappen, vroeg de Consumentenbond zich met recht en reden af.
Het gaat in de meeste gevallen om bijkomende extra kosten van tien tot dertig euro, werd bij het onderzoek eerder vastgesteld. Gerubriceerd als onder meer ticket archiveringskosten, dossiertoeslag, reserveringskosten.... en andere creatieve bedenksels. De misleiding is vooral bedoeld om het voor reizigers zo lastig mogelijk te maken om prijzen van de verschillende concurrenten te vergelijken. Zo zou bij winkel A de frisdrank ook goedkoper dan bij winkel B kunnen worden aangeboden, maar wordt bij winkel A dan bij de kassa nog wel het statiegeld apart gerekend.
De Consumentenbond heeft de reisbranche en ook de luchtvaartsector al eerder opgeroepen om alle kosten in één keer duidelijk te maken. Overigens is dat volgens de bestaande regels al langer verplicht. Onvermijdbare toeslagen en bijkomende kosten dienen in de basisprijs te zijn opgenomen. Toch gebeurt dat lang niet altijd. Het onderzoek van de Consumentenbond ontmaskerde met name ticketverkopers, vakantieparken, online reisbureaus en touroperators. Maar luchtvaartmaatschappijen, die kennelijk buiten schot bleven, kunnen er ook wat van....!
Wat te denken van de toeslag die vliegmaatschappijen al jarenlang rekenen als de ticket met een creditcard wordt betaald. Want draagt die betalingswijze niet ook enorm bij aan kostenbesparingen en het voormijden van administratieve rompslomp? En dat terwijl de vliegmaatschappijen nota bene het gebruik van de creditcard - en niet altijd de voordeligste - hebben gepropageerd, vaak als "aantrekkelijk" onderdeel van de frequent flyer programma's.
De Consumentenbond vroeg reizigers nog vorig jaar naar hun grootste prijsergernissen. Ruim zestig procent vond de onduidelijke prijzen van reisaanbieders het meest irritant. Nou, dan vraag je je toch af waarom reisbedrijven, stuk voor stuk met hun eigen Harry, of Cor en Don, die zo begripvol, hulpvaardig, betrouwbaar en liefst als goedkoopste willen overkomen, niets doen aan wat vaak ook nog ronduit als misleiding wordt ervaren. Maar betrouwbaar? Vergeet het maar....!
Maar de goedkoopste lijken en niet zijn, daarom gaat het nou precies om. Dat is het doel van veel rekenmeesters in "de wereld van Peter Stuyvesant". Voor wie dat beweren te zijn is het nu juist vooral oppassen geblazen. Wees daarom gewaarschuwd, vooral voor de prijsvechters.
De verdachten zijn gemakkelijk te herkennen. Voor wie bij de nergens goedkopere smijt-prijs-vluchten bij de boeking bagage vergeet aan te vinken, kan voor vertrek rekenen op een fikse boete. Een extra koffer komt al gauw op de prijs te staan van een eerste vakantierondje met de familie, waarbij de pret al direct danig wordt gedrukt, nog voor het vliegtuig is vertrokken.
De vraag is: wie grijpt er nu eens eindelijk in? Hebben we zelf nog een minister die zich met Consumentenbelangen bemoeid? Wie is dat eigenlijk? Toch weer niet die Ronald Plasterk, want die heeft maatregelen vast al sinds zijn aantreden in de la liggen. De maatregelen zullen toch weer niet uit het wereldvreemde Brussel moeten komen? Dan zijn we nog verder van huis.
Of zou de reiswereld het alsnog heel misschien zelf willen regelen? Heel misschien komt daar het verstand ook wel met de jaren!
Arnold Burlage
[email protected]