Automobilisten pakken massaal de trein door wegwerkzaamheden

16 september 2006 - 2:00
AMSTERDAM - Het grootschalig onderhoud afgelopen zomer aan de snelwegen A4 en A10-Zuid bij Amsterdam heeft veel autorijders naar het openbaar vervoer geloodst. Bij bedrijven in de omgeving die OV-passen aan hun personeel verstrekten, is een op de drie autogebruikers overgestapt op het OV. Het aandeel van de trein in het woon-werkverkeer naar deze bedrijven is zelfs verdubbeld.

Dat maakte minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat vrijdag bekend bij een evaluatiebijeenkomst in Amsterdam. Rijkswaterstaat had voor het begin van het onderhoud 30.000 speciale OV-passen verkocht aan bedrijven in de omgeving om werknemers in het openbaar vervoer te krijgen.

"Dat is écht een groot succes", aldus Peijs. De minister hoopt dat het effect structureel is en dat automobilisten de voordelen van het OV hebben ontdekt, net als eerder het geval was bij het onderhoud aan de Gaasperdammerweg in het zuiden van Amsterdam.

Uit de evaluatie bleek verder dat de werkzaamheden niet tot méér, maar tot minder files hebben geleid. Het weggebruik daalde tijdens het onderhoud met 15 procent. In de vakantie zijn normaal vijf procent minder auto's op de weg. "Dit heeft alles te maken met gewaarschuwde forenzen die andere keuzes hebben gemaakt", aldus Peijs. Tijdens het karwei waren verschillende delen van de snelwegen en afritten afgesloten.

De opknapbeurt gebeurde tijdens de vakantieperiode, van 21 juli tot 28 augustus. De aannemer werkte zeven dagen per week en 24 uur per dag door. Als het aan Peijs ligt, wordt dit de manier van werken in de wegenbouw. "Hoe minder verkeershinder je als aannemer kunt garanderen, des te groter de kans dat een project jouw kant uitrolt."

Uit onderzoek bleek dat 94 procent van de automobilisten wist dat er gewerkt werd. De A4 en de A10-Zuid, die stammen uit respectievelijk 1974 en 1979, zijn nooit eerder afgesloten geweest voor een dergelijke grootschalige renovatie. Na de onderhoudsbeurt moeten beide wegen er voor minstens vijftien jaar weer tegen kunnen. De totale kosten bedroegen zo'n 35 miljoen euro.

(c) ANP
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen