Zelfgemaakte fouten in tickets kosten jaarlijks twaalf miljoen euro

13 mei 2013 - 16:56

AMSTERDAM – Heeft u een fout gemaakt in uw persoonlijke gegevens bij het online boeken? Het komt volgens boekingssite CheapTickets.nl heel vaak voor, zo’n 60.000 keer per jaar. De meest gemaakte vergissingen zijn: het invullen van de roepnaam in plaats van de officiële voornaam uit het identiteisbewijs, het gebruik van de achternaam van de echtgenoot in plaats van de meisjesnaam of simpele tikfouten.

En als de gegevens op het ticket niet overeen komen met die van het paspoort of identiteitskaart is het ticket niet geldig. Het corrigeren van die fouten kost alle vakantiegangers samen twaalf miljoen euro aan administratieve romslomp en boetes, zo heeft CheapTickets.nl berekend. Dat komt neer op een gemiddelde van tweehonderd euro per persoon.

“Onze klantenservice krijgt bijna dagelijks vragen binnen over naamswijzigingen”, zegt Lieke Fransen van CheapTickets.nl. “Ondanks de waarschuwingen die mensen krijgen tijdens het online boekingsproces via pop ups worden er helaas toch nog de nodige fouten gemaakt. En natuurlijk gebeurt dat niet expres. De meesten zien de fout vaak net voordat ze op reis gaan bij het controleren van hun reisbescheiden, als ze hun koffers inpakken of bij het online inchecken.”

Strenge veiligheidsmaatregelen
Fransen legt uit waarom een vliegticket alleen geldig is wanneer alle persoonlijke gegevens correct zijn ingevuld. “Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens die het noodzakelijk maken dat de gegevens overeenkomen met het identiteitsbewijs. De luchtvaartmaatschappij heeft het recht de passagier te weigeren als de gegevens niet kloppen.”

Volgens CheapTickets.nl gaan maatschappij wisselend met het probleem om. Fransen: “Soms worden alleen administratiekosten in rekening gebracht; vaak wordt er een boete berekend die gemiddeld dus neerkomt op zo’n 200 euro per persoon per ticket. Al met al kan het een hoop ergernis en geld schelen als reizigers de ingevulde gegevens vooraf goed controleren. Wij attenderen onze klanten hier zoveel mogelijk op, maar daar hebben ze wel zelf een verantwoordelijkheid in.”

Van onze redactie



Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen