UTRECHT - De proef die moet uitwijzen of de Nederlandse Spoorwegen en ProRail klaar zijn voor extreme winterse omstandigheden is zondag (10 oktober) goed verlopen, meldden het treinbedrijf en de spoorbeheerder. "De resultaten zijn goed. De treinen reden over het algemeen op tijd, reizigers vonden hun weg en toonden begrip. Wij zijn klaar voor de winter, aan de voorbereidingen en de genomen maatregelen zal het niet liggen", zei een NS-woordvoerder.
De meeste reizigers hadden zich goed voorbereid op hun 'winterse' treinreis, aldus de NS, die honderden extra medewerkers inzette op de perrons om reizigers te helpen. "Onze reizigers verdienen een pluim voor hun begrip en medewerking."
Een minpuntje was dat de NS-reisplanner niet optimaal werkte. Reizigers konden uitwijken naar 9292ov.nl.
De NS testte een dienstregeling die is bedoeld om het treinverkeer ook bij extreme weersomstandigheden op gang te houden. Daarom pendelen treinen tussen zogeheten knooppuntstations. Doen zich onverhoopt storingen in wissels of treinen voor, dan heeft dit geen 'sneeuwbaleffect' op de treindienst in de rest van het land. De winterdienstregeling betekent voor reizigers langere wacht- en reistijden omdat ze vaker moeten overstappen.
Vorige winter ontstond chaos op het spoor door hevige sneeuwval. Op het dieptepunt in december kwam het treinverkeer vrijwel tot stilstand. Die toestanden hoopt het spoorbedrijf in de toekomst te voorkomen.
Om de reizigers op de zonnige zondag in de stemming te brengen voor winterse belevenissen op perron en spoor deelde de NS koffie en thee (95.000 kopjes), soep (4000 liter) en koeken (85.000 stuks) uit.
Los van deze dienstregeling, die alleen van stal wordt gehaald als de omstandigheden zo extreem zijn dat het treinverkeer dreigt stil te vallen, heeft de NS ook 50 miljoen euro geïnvesteerd in het 'wintervast' maken van zijn treinen.
De vorige winter bracht aan het licht dat ongeveer de helft van de 2900 treinen onvoldoende beschermd was tegen het binnendringen van stuifsneeuw, met kortsluiting in de elektronische systemen als gevolg. Inmiddels zijn alle treinen uitgerust met filters om te voorkomen dat stuifsneeuw ongehinderd de elektronica bereikt.
ProRail zorgde ervoor dat ruim tweeduizend wisselverwarmers straks echt doen waar ze voor zijn gemaakt: voorkomen dat wissels vast komen te zitten door bevriezing. De spoorbeheerder investeerde hier 45 miljoen euro in.
De NS moet in de nacht van zondag op maandag vijfentwintig treinen kriskras door Nederland rijden om ze op de juiste plek te krijgen voor de start van de ochtendspits.
Over de NS-test werd zondag veel getwitterd. "Vier keer moeten overstappen en het duurde uren", liet een twitteraar weten. "Nu maar hopen dat het van de winter ook lukt", verzuchtte een ander.
(c) ANP