BRUSSEL - Ryanair wil over vier tot vijf jaar van start gaan met intercontinentale vluchten vanaf Brussels Airport. Dat heeft topman Michael O’Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij gezegd in de krant La Libre Belgique. Vanaf Brussel zou Ryanair naar twaalf Amerikaanse bestemmingen willen gaan vliegen.
Brussel noemt O’Leary in de Waalse krant een interessante markt. De Europese hoofdstad vormt met name een belangrijke toeristische markt, maar heeft nog relatief weinig verbindingen met de Verenigde Staten. Zo is er een compleet gebrek aan vluchten naar de Amerikaanse westkust. 'Home carrier' Brussels Airlines vliegt slechts naar New York en Washington.
De transatlantische Ryanair-vluchten zouden volgens O'Leary niet alleen vanaf Brussels Airport, maar ook vanaf Charleroi kunnen plaatsvinden. Op beide luchthavens beschikt Ryanair al over operationele bases.
De plannen van O'Leary om met Ryanair of een nieuw op te richten dochterbedrijf op intercontinentale routes te gaan vliegen bestaan al jaren. De stap om widebodyvliegtuigen aan te schaffen om deze vluchten uit te kunnen voeren heeft Ryanair nog niet genomen. Kandidaten lijken met name de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A330neo.
Eerder heeft O'Leary gezegd te willen wachten tot het juiste moment om relatief goedkoop vliegtuigen voor de lange afstand te kopen. Veel mogelijkheden om snel over een aanzienlijke vloot widebodyvliegtuigen te beschikken lijken er niet te zijn, gezien de goedgevulde orderportefeuilles van Airbus en Boeing. Een alternatief is om vliegtuigen te leasen.
737 MAX
Na enkele 'rustige' jaren heeft Ryanair eerder dit jaar twee grote orders geplaatst bij vliegtuigbouwer Boeing. In totaal werden door de onderneming 280 737’s besteld, waarvan 100 737 MAX 200’s. Deze vliegtuigen zijn bedoeld voor het Europese routenetwerk en niet geschikt voor transatlantische vluchten.
In oktober werd bekend dat O’Leary nog tot 2019 aanblijft als topman van Ryanair. Dat zou net op tijd zijn om de start van de transatlantische low cost vluchten in te leiden.
Nog weinig low cost carriers hebben de stap naar longhaul-vluchten gemaakt. Uitzonderingen zijn AirAsia en Norwegian. De plannen van de Noorse maatschappij om op een Ierse AOC en met Aziatisch personeel op routes tussen Europa en Amerika te gaan vliegen zijn met name bij concurrenten, vakbonden en de Amerikaanse overheid in het verkeerde keelgat geschoten. Deze constructie stelt Norwegian in staat om de vluchten tegen aanzienlijk lagere kosten uit te voeren. "Oneerlijke praktijken", vinden de critici.