SCHIPHOL - Het aan de grond houden van de Boeing 737 MAX-vloot kost luchtvaartmaatschappijen zoals TUI Airlines miljoenen euro’s. Niet alleen staan dure, gloednieuwe vliegtuigen werkloos aan de grond, ook moet alternatieve capaciteit worden ingehuurd om de geplande vluchten zoveel mogelijk uit te voeren.
In Nederland is TUI fly op dit moment de enige luchtvaartmaatschappij die de 737 MAX in dienst heeft. Twee vliegtuigen zijn gestrand op Las Palmas en Sofia, een derde MAX staat op thuisbasis Schiphol aan de grond. Zaterdagochtend wordt het op Gran Canaria gestrande vliegtuig leeg teruggevlogen naar Schiphol.
Ter vervanging van de MAX’en zijn twee Airbus A320’s van het Letse Smartlynx ingehuurd. Welke kosten er precies mee gemoeid zijn is nog onduidelijk. “De Boeings 737 MAX staan pas enkele dagen aan de grond, het is te vroeg om alle kosten al te kunnen opsommen”, meldt een woordvoerster van TUI Nederland desgevraagd aan Reismedia. “Onze focus ligt op het veilig stellen van de geplande vakanties van onze reizigers.”
Realistische inschatting
Toch is wel aan te geven wat het aan de grond houden van de 737 MAX-vloot door de volledige TUI Group. Volgens analisten gaat het om een bedrag van zo’n drie miljoen euro per week. “Dat lijkt een redelijk realistische inschatting”, zegt de woordvoerster. Of die kosten zullen worden verhaald op vliegtuigbouwer Boeing kan de woordvoerster op dit moment niet zeggen. “We hebben een nauwe relatie met Boeing en zullen zakelijke issues bilateraal met hen bespreken en niet via de media.”
TUI Airlines beschikt in heel Europa momenteel over een vloot van vijftien 737 MAX 8’s. Naast drie toestellen in Nederland en vier in België gaat het om zes vliegtuigen in het Verenigd Koninkrijk en twee in Scandinavië.