DEN HAAG - Vervoerder Arriva wil voor eind 2015 tussen de 16 en 22 intercitytreinen per dag laten rijden tussen Den Haag en Brussel. Arriva mengt zich daarmee samen met het moederbedrijf Deutsche Bahn serieus als concurrent voor de NS. De gemeente Den Haag en Brussels Airport steunen het project.
De drie partijen maakten hun plannen en de 'intentieovereenkomst' donderdag bekend. Op de Lage Landen Lijn, zoals de verbinding van Arriva (dochter van Deutsche Bahn) moet gaan heten, moet elk uur een trein gaan rijden. De trein gaat stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid.
Voor het gebruik van de trein hoeft niet gereserveerd te worden. Het tarief van het treinkaartje zal ongeveer even hoog liggen als dat van een reguliere intercity.
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.
Ook voor Den Haag is een rechtstreekse verbinding met Brussel bijzonder belangrijk, benadrukt de Haagse wethouder Peter Smit: "Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.'' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.''
Den Haag werkt sinds het verdwijnen van de zogeheten Beneluxtrein eind vorig jaar aan het tot stand brengen van een nieuwe lijn. De Beneluxtrein werd vervangen door de Fyra, die al snel weer uitviel. Bovendien deed de Fyra Den Haag niet aan. De vervangende intercity die nu rijdt, vertrekt wel uit Den Haag, maar rijdt volgens Smit lang niet vaak genoeg.
De gemeente heeft bij spoorbeheerder ProRail al ruimte aangevraagd om de trein te laten rijden. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat ruimte op het spoor gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.
(c) ANP