RIJSWIJK - In een open brief in enkele ochtendbladen roept AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-hogesnelheidstreinen, donderdag de NS op om weer te gaan samenwerken. ,,Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten'', aldus bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto in de 'open brief aan alle treinreizigers'.
Opvallend is dat AnsaldoBreda de brief alleen heeft gepubliceerd in De Telegraaf en Metro, beide onderdeel van Telegraaf Media Groep. Metro wordt veel gelezen in de trein, maar De Telegraaf juist niet. Kranten die onder treinreizigers wel populair zijn, zoals de Volkskrant en nrc.next moesten het donderdag zonder de open brief van de Italianen stellen.
Veilig en betrouwbaar
,,Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden'', aldus Manfelloto in de paginagrote oproep in De Telegraaf en Metro. ,,Op 16 september heeft AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen gepresenteerd. Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.''
Reactie NS
In een reactie wijst de NS donderdagochtend op het feit dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. ,,Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in 6 maanden iets te kunnen wat de afgelopen 8 maanden niet is gelukt'', aldus een NS-woordvoerder. ,,AnsaldoBreda heeft ons bovendien laten weten snel een bodemprocedure te beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. Dat kost zeker 1 of 2 jaar en als het komt tot een hoger beroep of cassatie zijn we zo 7 jaar verder.''
De Nederlandse Spoorwegen stelden woensdag Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het Fyra-debacle. Het gaat onder meer om circa 200 miljoen euro voor de aanschaf van de treinen, juridische kosten en gederfde inkomsten.
(c) ANP/ Reismedia