SCHIPHOL - Het los bijboeken van ruimbagage of een plaats met extra beenruimte leverde Air France-KLM vorig jaar ruim 1,6 miljard euro omzet op. Dat is iets minder dan in 2016, maar de verkoop van additionele diensten vormt nog steeds een belangrijke inkomstenbron.
Uit jaaronderzoek van de IdeaWorks Company blijkt dat de 73 grootste luchtvaartmaatschappij in 2017 bij elkaar 47,2 miljard dollar, omgerekend ruim 40 miljard euro, ophaalden met zogeheten ancillary revenue. Die bestaat onder andere uit betaalde stoelreservering, extra beenruimte, ruimbagage, voorrang bij het instappen en het bijkopen van frequent flyer miles.
Wereldwijd is United Airlines nog steeds koploper. In 2017 werd voor 5,7 miljard dollar bijgeboekt, een stuk minder dan de 6,2 miljard van 2016. De top-10 bestaat verder uit Delta Air Lines, American Airlines, Southwest Airlines, Ryanair, Air France-KLM, de Lufthansa Group met daarin Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS, Eurowings en Brussels Airlines, Alaska Airlines, Air Canada en easyJet.