OSLO - Budgetmaatschappij Norwegian heeft ook 2018 afgesloten met rode cijfers, maar het tekort is minder dan een jaar eerder. Het bedrijf kampt nog altijd met een moordende concurrentie op de luchtvaartmarkt en oplopende brandstofprijzen.
Ook problemen met Rolls-Royce Trent 1000-motoren van de Boeing 787 zadelden de Noren op met extra kosten.
Norwegian Air Shuttle eindigde het jaar met een tekort van 1,5 miljard Noorse kroon, omgerekend 149 miljoen euro. Dat is 18 procent minder dan een jaar eerder. Alleen in het vierde kwartaal bedroeg het verlies 310 miljoen euro.
Dat was overigens geen grote verrassing, de luchtvaartmaatschappij kwam eerder al met een waarschuwing naar buiten en kondigde de nodige ingrepen aan. Zo worden vluchten geschrapt, vliegtuigen verkocht en sommige bases gesloten.
De focus van Norwegian ligt volgens topman Bjorn Kjos niet meer op groei maar op het behalen van winst. In 2018 zag Norwegian het aantal passagiers nog met dertien procent toenemen tot 37 miljoen. De totale capaciteit werd zelfs met 37 procent opgevoerd.
Door de problemen met de Rolls-Royce Trent 1000-motoren moest Norwegian Dreamliners aan de grond houden en elders vliegtuigen inhuren om vertragingen en annuleringen te voorkomen. De maatschappij heeft nu een akkoord gesloten met Rolls-Royce over een compensatiebedrag, dat een positief effect moet hebben in 2019.
Voor dit jaar rekent Norwegian op 9 procent omzetgroei. Door de inzet van zuinigere vliegtuigen - Boeing 737-800's verlaten de vloot ten faveure van de 737 MAX - moeten de kosten ook verder omlaag.