UTRECHT - De NS heeft haar plannen bekendgemaakt voor de dienstregeling van 2022, die in december van start gaat. Het spoorwegbedrijf wil flink meer treinen laten rijden om voorbereid te zijn op de langetermijngroei. Dat heeft ook gevolgen voor reizigers die met de trein naar Schiphol komen. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
- Reizigers kunnen vanaf december elke tien minuten een Intercity nemen van Schiphol naar Leiden, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal én van Schiphol naar Amsterdam Bijlmer Arena, Utrecht Centraal, Ede-Wageningen en Arnhem Centraal. Van die zes verbindingen per uur, worden er vier rechtstreeks aangeboden en twee met cross-platformoverstap in respectievelijk Leiden en Utrecht. Momenteel rijden er vier treinen per uur, waarvan twee rechtstreeks.
- De IC Brussel gaat elk uur vanuit België naar Schiphol (en Amsterdam Centraal) rijden. Nu rijdt die trein nog vier keer per dag naar Den Haag HS, in plaats van naar Schiphol, omdat het gemeentebestuur van de Hofstad graag een internationale trein wilde hebben. Door de wijziging zijn er straks ook elk uur vijf mogelijkheden om over de hogesnelheidslijn van en naar Rotterdam te reizen (nog los van de Thalys en Eurostar, die niet bedoeld zijn voor binnenlands verkeer).
- In het weekend wordt het aantal Sprinters van Schiphol naar Nieuw-Vennep, Sassenheim en Leiden en viceversa verlaagd van vier naar twee per uur, door de helft van de Sprinters niet verder dan Hoofddorp te laten rijden. Volgens de NS is de bezetting in de treinen erg laag, waardoor een halfuursdienst voldoet.
- In Zeeland gaat één van de twee Intercity’s standaard alle kleine stationnetjes overslaan, zodat Zeeuwen doordeweeks elk uur een snellere verbinding met de Randstad krijgen. Door alleen in Goes, Middelburg en Vlissingen te stoppen wordt de reistijd met een kwartier verlaagd. De IC uit Zeeland gaat nog niet naar Schiphol rijden (dat is voor later gepland), maar met overstap in Leiden of Rotterdam kunnen Zeeuwen zo wel al iets sneller op de luchthaven zijn.
Alle plannen zijn onder voorbehoud van gesprekken met consumentenorganisaties en het beschikbaar stellen van treinpaden door ProRail, maar de kans is klein dat er nog veel verandert. Bekijk hieronder een overzicht van alle wijzigingen in de dienstregeling:
Onderschrift: op de kaart staat dat er in Zeeland een extra Intercity komt, maar dat is niet het geval. Er gaat wel één keer per uur een Sprinter rijden tussen Vlissingen en Roosendaal om de kleine stations te bedienen die de versnelde Intercity overslaat.